گشتی در حوالی کتاب و تازهترین خبرهای آن
کودک 4 ساله و پیرمرد 92 ساله کم سن ترین و مسن ترین خریدار کتاب نمایشگاه مجازی
گروه فرهنگی: بهمن ماه برای نشر و اهالی کتاب روزهای پرخبری را به همراه دارد؛ از انتشار آمار و ارقامی درباره برپایی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گرفته تا خبرهایی درباره تازههای نشر. اتفاق خوب دیگر این که بزودی مراسم اهدای پنجمین دوره جایزه و اهدای نشان «ابوالحسن نجفی» برگزار میشود.
روز گذشته علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران آمار تازهای از استقبال مردم برای تهیه کتابهای مورد نظر خود در خلال برگزاری این رویداد عرصه نشر خبر داد. به گفته این متولی فرهنگی، خریداران با پایان روز دوم این نمایشگاه توانستند ۴۱هزار و ۶۵۷ سفارش ثبت کنند که از مجموع کل سفارشهای ثبت شده، ۲۵هزار و ۵۷۸ مورد از سوی ناشران به باجههای شرکت ملی پست تحویل داده شد و مابقی در انتظار ارسال است.
نکته جالب توجه درباره علاقهمندانی که به این طریق کتاب خریداری کردهاند به سن آنان بازمیگردد. آن طور که رمضانی گفته تاکنون کمسنترین خریدار کتاب، کودکی چهار ساله از شهر بیجار استان کردستان است که والدینش کتابهایی با موضوع دانش کودک را برای او خریداری کردهاند. همچنین مسنترین خریدار کتاب تاکنون فردی ۹۲ ساله از استان تهران بوده که پنج نسخه کتاب خریداری کرده است.
از آنجایی که مقرر شده کتابهای خریداری شده با همراهی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به دست مردم برسد، این شرکت همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از دستگاه سورتینگ هوشمند خود بهرهبرداری کرد. آن طور که در گزارش ایرنا آمده دستگاه سورتینگ، فرایند تجزیه مرسولات را بهصورت هوشمند، بر اساس نشانی مقصد، انجام میدهد و مرسولهها را تقسیمبندی میکند و این به معنای انتشار خبر خوبی برای خریداران کتاب است، چراکه استفاده از این دستگاه جدید، به معنای افزایش سرعت ارسال مرسولهها است.
همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، مراسم اهدای پنجمین دوره جایزه و نشان «ابوالحسن نجفی» سهشنبه دوازدهم بهمن ماه، رأس ساعت 15 در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود. این رویداد ادبی همچون روال برنامههایی که طی دو سال اخیر شاهد بودهایم به شکل مجازی و از طریق نشانیهای الکترونیکی مرکز فرهنگی شهر کتاب برای عموم علاقهمندان پخش میشود. این جایزه از سال 1395 با هدف پاسداشت یاد ابوالحسن نجفی در عرصه ترجمه و تشویق مترجمان در اعتلای زبان فارسی برگزار میشود.
کارگردان «خیلی دور خیلی نزدیک» در چهارصد و نود و دومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران
هیچ وقت از انتخابهایم ضرر نکردهام
گروه فرهنگی: چهارصد و نود و دومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران با نمایش نسخه مرمت شده فیلم سینمایی خیلی دور خیلی نزدیک با حضور رضا میرکریمی نویسنده و کارگردان، مسعود رایگان و افشین هاشمی بازیگران، مهرزاد دانش منتقد سینما در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، میرکریمی روز گذشته و در بخشی از این جلسه در پاسخ به این سؤال که چرا کاراکتر دکتر عالم در این فیلم در نهایت به ذهنیت مخاطب از این که «خدا کجاست؟» دامن نمیزند، عنوان کرد: قصههایی که ما مینویسیم، معمولاً با نگاه تک بعدی خودمان نگاشته میشوند.
شاید امروز که به این فیلم نگاه میکنم توقعات دیگری از خودم دارم و بهدنبال علامتهای این چنینی از سوی خدا نیستم. در واقع میپرسم چرا ما نباید خسرانها را عین رحمت ببینیم؟! و چرا حتماً باید یک صدا را دارای اکو بدانیم؟! البته شاید درکش برای کسی که دچار چنین وضعیتی نشده است، دشوار باشد. کاری که فیلم خیلی دور خیلی نزدیک میخواست بکند تلاش برای ایجاد بیوزنی برای مخاطب و کاراکترش است که ما نسبت خود را با جهانی بیانتها نمیتوانیم درک کنیم و به همین دلیل نباید بهسرعت به سراغ پاسخهای سریع برویم و بیش از دریافت پاسخ باید معلق بودن و حیرانی را تجربه کنیم. بنابراین جواب دقیقی برای این سؤال ندارم. میرکریمی درباره فراهم کردن گروه این فیلم نیز توضیح داد و گفت: من در ابتدا با رضا کیانیان صحبت کردم و با هم سفری به کویر هم داشتیم. اما بعدها احساس کردم جنس سفر دکتر عالم در قصه به یک جهان ناشناخته است. خودم هم چند هزار کیلومتر به دل کویر برای لوکیشن این فیلم رفته بودم و حتی یک بار هم موتور ماشینم در این جریان سوخت! وقتی دچار این تردید شدم، پرویز پرستویی، مسعود رایگان را به من پیشنهاد داد.
او را نمیشناختم و پرویز به من گفت که او قبلاً در سوئد بازی کرده است و در خاموشی دریا نیز قبل از این حضور داشته است که سکانس او را در این فیلم بسیار دوست داشتم. او گفت: همیشه البته در این انتخابها به کارگردان میگویند ریسک نکن و بازیگر چهره بیاور تا فیلمت بفروشد اما من هیچ وقت از انتخابهایم ضرر نکرده و همیشه نتیجه خوبی گرفتهام. در خیلی دور خیلی نزدیک مسعود رایگان و افشین هاشمی بسیار خوب بودند. حتی یک بار در جشنواره فیلم فجر داوران به من گفتند فیلمت خیلی خوب بود اما یک بازیگر بومی داشت که نقش یک روحانی را بازی میکرد دیگر به او جایزه ندادیم و من برایشان توضیح دادم که آن نقش را افشین هاشمی بازی کرده بود نه یک بازیگر بومی. شاید افشین هم یک سیمرغ را از دست داد.
آمده بودم که برگردم
مسعود رایگان هم در بخشی از این برنامه درباره حضورش در فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» گفت و همکاری با میرکریمی. رایگان ضمن یادآوری خاطرات دوران فیلمبرداری به این نکته اشاره کرد که «دو سال بود که رضا میرکریمی و افشین هاشمی را ندیده بودم و باید از سینماتک که چنین فرصتی را فراهم کرد، تشکر کنم. یک روز از طرف آقای میرکریمی با من تماس گرفتند و در یک اتاق نمور در خیابان خرسند با هم قرار گذاشتیم. او فیلمنامه را به من داد و من شروع به خواندن کردم و هرچه پیش رفتم دیدم چه فیلمنامه خوبی است. دوباره به دفتر رفتم و گفتم من بعد از ۱۸ سال به ایران به دعوت وحید موساییان برای بازی در خاموشی دریا برگشتهام و باید برای یک تئاتر به سوئد برگردم. اما بعد برای خیلی دور خیلی نزدیک تست گریم دادم. روز سفر من رسیده بود و هر روز با امیر اثباتی به دفتر آقای میرکریمی دعوت بودیم. ما سفر را آغاز کردیم و از کاشان رد شده بودیم و دوستانی دنبال ما آمدند و هر روز ساعت ۵ صبح من، آقای قمی و مجموعاً ۷ نفر که در یک خانه بودیم، بیدار میشدیم، گریم انجام میشد و سر لوکیشن حاضر میشدیم. مسافتی ۸۰ کیلومتری برای رسیدن به دهی در کویر را باید طی میکردیم. باد شدیدی میزد و ساعت ۳ بعدازظهر مجبور به تجدید گریم بودیم و وقتی آفتاب مایل میشد فیلمبرداری آغاز میشد و ۷ ماه کار با همین منوال پیش رفت.»
راهیابی ۶ نمایش به بخش پایانی «تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال»
نمایشهای تکنفره در دوران کرونا
گروه فرهنگی: بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایرانزمین از طریق نمایش، در اسفندماه سال جاری به دبیری امیر مشهدیعباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمانها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» اسفندماه در شهر تاریخی همدان برگزار میشود. طی روزهای گذشته هم راهیافتگان به مرحله نهایی جشنواره از جمله در بخش خردسال معرفی شدند که شامل «اتاق بازی» به نویسندگی و کارگردانی آرین ناصریمهر از تهران، «دینگ، دینگ، دنگ» به نویسندگی حامد زحمتکش و کارگردانی فاطمه خدابندهلو از شهر ری، «ساکت» به نویسندگی سمیه منجم و کارگردانی امیر تنها از لاهیجان، «مبارک و آه» به نویسندگی و کارگردانی پگاه معصومی از همدان (براساس طرح و ایده حسین فداییحسین) هستند. «مهمان ناخوانده» به نویسندگی و کارگردانی زهرا مریدی از تهران و «همه در یک قاب» به نویسندگی و کارگردانی شراره طیار از پردیس (براساس قصهای از مسرور وکیلی) دیگر نمایشهای این گروه ۶ گانه هستند که در جشنواره حضور مییابند. امیر مشهدیعباس دبیر این جشنواره در گفتوگو با «ایران» ضمن تأکید بر اهمیت بحث کیفی جشنواره به توجه تیم برگزارکننده به بخش نوجوانان و آموزشهای مدرسهای اشاره میکند و میگوید: «نگاه ما از اول این بود که هر دو حوزه کودک و نوجوان را بهخوبی و تا حد ممکن پوشش بدهیم و عرصه را برای مشارکت بر پایههای استانداردسازی شده و درستی بنا کنیم تا هم ضمن این حضور، بستری برای رشد و توانمند کردن دانشآموزها در حوزه نمایش فراهم کنیم و هم آنها را برای انتخاب شغل و آینده کمک کنیم. ضمن اینکه چنین نگاهی باعث میشود آنها از همین سنین با مقولهای مانند تئاتر آشنا شوند و صرفاً به عنوان یک فعالیت محدود و دورهای به تئاتر نگاه نکنند.» او درباره چالش تعطیلی مدارس در مدت کرونا و نبودن هیچ نمایش دانشآموزی هم میگوید: «اتفاقاً نکته جالب اینجاست که در این دوره، نمایشهای تکنفره و خلاقانهای وجود داشته که ما حتماً از آنها در خلال جشنواره و بخشهایی مثل نمایشهای دانشآموزی استفاده خواهیم کرد.» آنطور که مشهدیعباس میگوید امسال بخشی با عنوان «اجرای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال» به جشنواره اضافه شده تا از این طریق هم خود بچهها و هم تمام سازمانها، نهادها و مراکز فرهنگی که دغدغه کودکان و نوجوانان دارند بتوانند با جشنواره همکاری کنند و حضور نزدیکی داشته باشند.